Min åsikt

Måste få skriva av mig lite angående ett inlägg som Nellie skrev idag.
 
Vill ändå börja med att skriva att jag som trots allt är mer än 10 år äldre än henne ofta klickar mig in på hennes blogg.
Alltid fått bilden av att hon är en bra tjej med fötterna på jorden och med sunda åsikter, väldigt mogen för sin ålder, att hon är en bra förebild och absolut är värd den framgång hon nått!
Men det här inlägget tycker jag speglar både fördomar och okunskap...
 
Hennes inlägg hittar ni här http://nellieberntsson.se/2012/10/14/cirkus-hast/
 
Kortfattat påstår hon att folk som rider utan utrustning och i halsring inte ska ha häst och istället borde köpa en käpphäst.
Hon kallar det att man flängrider runt och i princip plågar sin häst eftersom man inte kan ge tydliga signaler.
What?
 
Jag reagerade väldigt starkt på detta, då hon som sagt är en förebild för många.
Det hon indirekt då säger är att man behöver sadel, bett, hjälptyglar, sporrar och spö osv, för att kunna ge sin häst signaler.
Snarare är det ju så att allt det där behövs pga. BRISTEN på samarbete, förståelse och därigenom möjligheten att klara sig på små, små signaler för att göra det man vill med hästen som ett team.
Borde det inte vara ett mål för alla som håller på med hästar att ha ett så bra samarbete med sin fyrfotade vän att man klarar av att göra allt med små signaler som utomstående knappt märker?
Är inte det höjden av att vara ett team?
 
Sen finns det självklart människor som "flängrider" och utför uppgifter utan ex. huvudlag som dom kanske inte är mogna för och där risken för skador kanske blir högre.
Men då har man gått för fort fram.
Likaväl som det finns folk som har för fort med saker MED utrustning, där risken för skador och bakslag i utbildningen av både häst och ryttare blir högre.
Men det handlar väl om personen ifråga, INTE om man har utrustning eller ej!
 
Tycker att förebilder ska förespråka MINDRE utrustning och hets generellt, tycker det är alldeles för mkt hjälptyglar och hjälpmedel som finns för dom flesta problem.
Som trots allt ofta handlar om kommunikationsbrist mellan ryttare och häst, men där tiden och viljan för att ta det från grunden inte finns.
Det ska tävlas och vinnas rosetter, oavsett om hästen kanske inte alltid vill.
Och går det inte trots all utrustning, nä då säljer man hästen och köper en som kan vinna rosetter.
DET om något tycker jag folk borde reagera mer på, att vi använder hästarna som redskap för vår egen framgång.
Och klarar den inte trycket, jag då skaffar vi en ny.
 
Hon tycker att folk som "flängrider runt på sina cirkushästar" inte borde ha häst, och istället köpa en käpphäst.
Är det inte istället så att folk som enbart har häst för att vinna rosetter borde köpa en käpphäst?
Eller hålla på med en sport där det inte ingår levande djur som kan bli missförstådda och ta skada.
Vill förtydliga att det finns idioter inom alla typer av hästmänniskor, och att man inte kan dra alla över en kam.
Något som hon med sitt inlägg gjorde.
 
Jag väljer att avsluta där, kan skriva mkt mer om det här som med dom flesta ämnen.
Men har fått ur mig det mesta, och jag tror att jag iaf har fått fram min åsikt till stor del.
 
Vill visa ett videoklipp som visar motsatsen mot det hon skriver, och väljer ett klipp med hoppning som innehåll då det va det hon pratade om och själv håller på med.
Även om det sjävlklart även går att rida svår dressyr med piaff, byten osv. utan utrustning.
Vart är bristen på kommunikation här?
Vart ser det ut som hästen skulle ta mer skada för den inte har huvudlag?
Jämför det här med dom stackars hästar och ponnies där ryttarna sliter och drar i tyglarna, med sporrar bankandes i magen och med spön som flyger.
Borde det här inte istället vara målet för alla?
 
 
Jag tycker iaf att det här ser väldigt proffesionellt och säkert ut, hästen ifråga tävlas i fälttävlan och har då självklart träns eftersom den måste.
Men tror ni inte att den blir mkt mer lättriden även med träns om dom har ett sånt här sammarbete utan?
 
Angående hjälm så tycker jag att det är upp till var och en om man är vuxen, tycker man att man har något där inne som kan ta skada, ja då är man nog smart nog att ha hjälm.
Och benskydd har man på hästen om den BEHÖVER det oavsett hur man rider, punkt.
 
(Jag orkar inte läsa igenom efter felstavningar och konstiga meningar osv. tror texten går att förstå iaf.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0