Tömkörning är kung!

Brukar ju tömköra mkt i perioder, och för ett tag sen nu sa jag att jag skulle tömköra väldigt mkt då han har känts fräschare och finare efter osv.
Men har blivit rätt mkt ridning nu ändå för att matte är slö tro jag, enklare att bara slänga sig upp barbacka och slippa gå :P Och att jag har känt att jag inte kan ställa honom ordentligt vid tömkörning och därmed heller inte kunna jobba med det problemet i högervarv.

Men nu är vi på gång med tömkörningen igen! :)
Igår och idag har vi tömkört, och det har gått jätte bra.
Provade att spänna direkt från bett till hand i en lägre ring på innertömmen, just eftersom jag har haft svårt att ställa honom speciellt i högervarv.
Och det gick faktiskt jätte bra som sagt!
Har fortfarande haft yttertömmen i en högre ring för att förhindra att han går bakom lod eller bara böjer på nacken.
Och för att jag vill att han ska ta stöd på yttertömmen och bara använda inner för att ställa och böja osv. den har varit slapp i övrigt.
Han har haft svårt att ta stöd på ytter i högervarv som med allt annat.
Genom att ha den yttre i en högre ring så "tvingar" jag heller inte ner honom som det lätt kan bli om man har båda långt ner, med risken att bara få en krökning på nacken utan att egentligen jobba bakifrån.

Nä det funkade kanoners, ska jag absolut fortsätta med.
Fick honom mkt böjdare och mjukare med den här metoden, nackdelen är att det inte går att byta varv eller göra volter osv. eftersom man då måste ändra tömmarna.

Igår blev det hela 60 min, lite längre än vad jag hade tänkt, men tiden går skitfort när man tömkör :)
Han va väldigt stel igår tyckte jag då det har blivit lite slappt med motionen och lite bus-ridning dom senaste veckorna. Men lyckades få honom hyffsat mjuk på slutet och han jobbade på bra och tyckte det va kul.

Och idag blev det 40 min, och han såg superfräsch ut! :D
Jobbade mkt övergångar med att han ska lyssna på rösten, han va jätte duktig och tyckte det va jätte skoj.
Taggad till att fortsätta nu :D Känns kul att ha hittat en metod som funkar för oss med tömmarna!
Annars har jag känt lite att jag behöver rida för att kunna jobba med att ställa osv. men nu funkar det även bra med tömkörningen :)



Måste köpa mig nya tömkörningstömmmar, på dom jag har är hakarna för stora för att gå igenom ringarna på gjorden vilken gör att jag måste dra dom hela vägen från bakänden...

Någon som vet om det finns några bra tömmar med mindre hakar än dom på bilden? :)


Om jag upprepar mig eller det är konstigt skrivet osv. så är jag jääätte trött.
Bara så ni vet ;) Ska gå och fixa iordning lite och sen sussa tror jag..



Kommentarer
Postat av: Anna - tömkörning och shettisgos

Hööks vääärdelösa tömmar på bilden? ;) Jag rekomenderar ett par lädertömmar ( http://butik.ridakademi.se/ridutrustning/Tyglar/T%F6mk%F6rnings-t%F6mmar är de billigaste jag hittat)

2011-12-15 @ 03:27:31
URL: http://colts.blogg.se/
Postat av: Anna - tömkörning och shettisgos

kanske ska svara på kommentaren med vissla



sv: Haha tack ;)

Ja men det är ju bus enkelt gjort, de var ganska fräna :P

2011-12-15 @ 03:28:31
URL: http://colts.blogg.se/
Postat av: Karin

sv: jag bor på en gård och mina hästar står i stallet jag har hemma. Jag la ut några bilder på stallet igår ifall du skulle vilja se hur det ser ut :)

2011-12-15 @ 11:47:18
URL: http://kmnt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0