Dessa fästingar...

Andra dagen hemma ifrån jobbet, dunderförkyld...

Hittade idag årets första FÄSTING!
Den satt på Rox hals, en sån som redan har hunnit äta en del och va jättestor! Blääää!
Har inte känt den innan, men han har haft halsband på sig rätt mkt och den måste ha gömt sig där under...
USCH!

Alltid lika äckligt och jobbigt med dessa små monster...
Så har senaste timmarna roat mig med att surfa runt efter olika alternativ mot dom äckliga små djuren.
Då våra hundar är ute så mkt i skogen så får dom hur mkt som helst annars, och att jag är livrädd för fästingsjukdomar...

Max min ponny fick ju det en sommar och blev så himla dålig, det va verkligen en mardröm.. :(
Runt 40 graders feber, kunde inte gå utan att bli stöttad då det satt sig på nerverna och balansen, det va verkligen hemskt...

Så åter till problemet, vad man egentligen ska använda?



Jag vägrar droppa gifter eller sätta på mina hundar giftiga fästinghalsband från apoteket!

Malte hade faktiskt ett sånt halsband ett år, men det kommer aldrig upprepas.
Nog för att fästingarna är farliga, men risken för att bli sjuk av dom jämfört med att ta skada från dom med kemikalier tror jag nästan är mindre. Dom innehåller ju massa skit, bla. ett nervgift om jag har förstått det hela rätt. Är ju även väldigt vanligt med hundar som får biverkningar osv.
Så även om nu mina hundar inte skulle visa på några direkta biverkningar så är det ju uppenbarligen inte direkt nyttigt och direkt giftigt...
Dessutom så leker mina hundars så mkt och biter varandra i halsen osv. så det går iaf inte.
Dom skulle få det i sig, vilket absolut inte är bra!
Och att Malte badar i varje pöl han hittar, inte heller bra...
Nej, det går fetbort med den här skiten!

Så måste hitta något naturligt alternativ!
Hittat några som verkar rätt så bra! :)


Flera av dom här alternativen verkar mkt bättre och ska funka, kanske inte till 100% men nästan.
Det verkar även gå att kombinera flera för ännu bättre effekt!

Bärnstenshalsband tycker jag verkar vettigt, deffenitivt miljövänligt!
Det funkar så att det gnids mot pälsen och gör att det blir någon sorts laddning som fästingarna inte tycker om.
Men tveksam om det är det bästa alternativet för mina hundar...
Dom leker som sagt en del och jag känner på mig att dom skulle flyga i tusen bitar typ första dagen ;)
Dessutom funkar dom inte på blöta hundar då pälsen måste vara torr för att laddningen ska kunna uppstå.
Men i kombination med kanske någon naturlig spray tror jag dom funkar kanon, men kanske inte för mina monster som sagt...

Elektronisk fästingvakt ska jag nog prova köpa. Känner mig lite skeptisk, men ska tydligen funka jätte bra!
Och jag är inte den som är den, bara att prova för att bilda sig sin egen uppfattning, annars kan man inte uttala sig ;) Funkar så att den sänder ut ultraljud som inte vi kan höra, som tydligen ska skrämma bort fästingarna.
Men har här återigen samma problem, vilda hundar som kan ha sönder dom, och en vattengalen hund...
Dom ska klara lite vatten men kanske inte att bada med. Självklart så får man ju ta av dom om man åker till badstranden, men klarar den plaskande i skogen?

Då till nästa problem, budget eller lyx? Den billiga som är Dogman gör ju inte så mkt om den blir söndertuggad, tappas bort eller råkar bli dränkt. Tror den kostar bara 89:-.
Den dyrare som är av märket Skudo verkar kosta mellan 250-500:- (!) Frågan är om det är värt det i längden eller inte? Måste ju ha två stycken vilket är 500-1000:- som känns lite väl mkt...
Klarar den mer vatten och tål mer bus? Det behöver ju inte alltid vara så...

Jag tror jag kör på en elektronisk fästingvakt från Dogman (budget) den får hålla så länge den håller, om inte annat får jag köpa en ny eller nått..
Och sen kombinera med någon sorts fästingspray för extra säkerhet, antingen hitta någon som verkar bra eller kanske hitta ett recept på att göra eget! Så får det bli :)

Sen är bara frågan hur jag ska göra med Max... hmm... finns ju såna där typ olika brickor och grejer till hästar med, men vadå ska han ha den i manen då eller? ;) haha, ska kolla vad det finns, men det som känns mest aktuellt för honom är nog iaf någon sorts spray! :)

oj, råkade visst bli lite långt.. ;P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0