Fästingspray

Förra inlägget handlade ju om olika preparat/saker mot fästingar.
Kom nog fram till att jag provar en billig elektronisk fästingvakt till pojkarna även fast jag är lite skeptisk.
Läste ännu mera nu och känner mig snarare mindre övertygad...

Vet inte om det är värt att lägga pengar på att prova Shoo! Tag?

Som man också sätter fast i halsbanden, den verkar funka så att den utökar hundens egna magnetfält på något sätt. Hmm, den ska iaf gå att bada med osv. Men blir ju lite dyrt till båda hundarna.
Men är ju samtidigt ungefär samma pris som på Scalibor...
Frågan är bara om det är värt pengarna?
Oavsett vad det blir vill jag nog kombinera det med någon sorts spray, och även en som jag kan använda till Max.

Så har letat runt lite efter några recept på att göra en egen spray mot fästingar och andra små "odjur".

Här är det tydligaste med hur mkt av ingredienserna man ska ha osv. jag hittade.
Dom andra va med samma saker i men med lite otydligare recept.

Här är receptet:
Koka upp ca 1 liter vatten med 1 burk rosmarin och 1 burk timjan.
Låt detta svalna och sila av örterna när det dragit ordentligt.
Tilsätt saften av 1-2 pressade citroner.

Håller sig 1 – 2 veckor i kylskåp.

Häll över vätskan på en sprayflaska. Spraya hunden med medlet innan promenaderna eller träningen.
Tänk på att inte missa de ställen med tunn hud där fästingarna gärna sätter sig.
Om du ställer ut din hund: tänk på att citron har en blekande effekt på pälsen.

Är ju billigt och enkelt och absolut värt att prova iaf :)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0