Max sen sist vi hördes.

För att sammanfatta det hela så blir jag inte klok på ponnyskrället!

Han såg ju sämre ut där och jag ringde vet. som skulle va upptagen/bortrest i 2 veckor.
Fick order om att hålla igång honom, och jag bestämde mig för att prova låta honom gå lite hårdare.
Har så fort han har börjat se minsta lilla sämre ut börjat mesa med motionen och sen har det bara gått utför...
Både vet. och hovis och flera har sagt att jag inte kan mesa hela tiden, men jag är sån när det gäller Max :P
Har i princip alltid slutat med skrittmotion lite lätt, och där har det bara blivit värre..

Iaf så bestämde jag att jag gör ett ryck nu innan han kommer tillbaka och helt enkelt låter honom gå mera trots att han inte såg helt hundra ut. Och ja, inte ser han sämre ut direkt.
Förra helgen såg han faktiskt hur fräsch ut som helst!
Sen i typ början av veckan va det lite sämre igen, kan va för han gick lugnare i helgen?
Eller något med magen?
Han har haft lite problem med magen på sista tiden, hade gaskolikkänning, varit uppblåst i buken, jätte mkt magljud osv.
Dom perioderna har han också sett sämre ut i bakkärran, jag nämde det för vet. man han trodde inte det hade något med det att göra.
Jag får iaf känslan av att det hänger ihop en del, har läst att knäproblem (misstänker att det sitter där) ofta beror på magen..

Han äter sen en tid tillbaka kokta linfrön varje dag för magen, och det har funkat bra (superfin päls har han fått också!) och om han har varit lite mera uppblåst/grinig runt magen så har han även fått bakjäst, funkar super!
Nu har han fått bakjäst hela veckan sen han va lite grinig när jag skulle knäppa upp bukgjordarna (verkar höra ihop, han är inte det annars) och också såg lite sämre ut bak.
Och nu ser han bättre ut igen!
Som sagt, jag blir inte klok på han..

Eller om det är några av hans kosttillskott jag ger som hjälper?
Vette tusan, MSM började han äta senast, han har gjort det i 1 ½ vecka ungefär.
Det som hjälper? Som sagt, psykbryt! haha, huvusaken är att han inte blivit värre iaf! :)

Ska ringa vet. iaf för att jag vill åtminstonde göra nytt böjprov för att se att han inte visar något där som inte syns vanligt. Så att han inte har avbelastat något igen, han är sämst på att visa om han har ont..
Och också höra vad vet. tycker.

Sen fuderar jag också på om det inte till viss del är hans muskler som spökar också, han har haft en del problem med avsaknad av muskler, "gropar" i muskulaturen, väldigt spända muskler osv.
Nu har han fått magnesium som är muskelavslappnande och en viktig mineral för kroppen och E-vitamin som är bra för musklerna, och han har musklat sig väldigt mkt på kort tid utan att direkt ha jobbat hårt!
Masserar också flera gånger i veckan med Arnika.
Han är väldigt mjuk och fin i muskulaturen som det är nu, påverkar säkert också positivt till hans rörelsemönster!
MSM som han också får nu är bra för att föra ut slagg ur cellerna osv. och är bra för både muskler och övriga kroppen. Sen äter han också Gurkmeja som han har ätit väldigt länge mot "knäppningar" i lederna, och mer nyligen även Nypon. Båda är bla. antiinflammatoriska till viss del, både i muskler och leder, och bra för lederna.
Vet inte om jag vågar sluta med något eftersom han börjar se bättre ut.. :P haha, men inte är det billigt direkt.
Köpte idag också B-vitamin både för han fäller och för att det också är bra för musklerna.
Och sen måste han ha fosfortillskott också då han får ett underskott i foderstatet annars.
Haha, han ser typ ut som en knarkare med sina burkar och pulver han har :P
Han är dyr i drift den där ponnyn ;)

Funderar på att köpa ett Back on track täcke till honom också...
Främjar ju både muskler och leder då det ger ökad blodcirkulation.
Och det är alltid bra! :) Sen börjar han ju bli gammal också, det går ju inte att komma ifrån att man blir stelare..
Har hittat ett på utförsäljning på utgående modell för typ halva priset, men kostar ju fortfaranade över tusenlappen.. Har inte riktigt bestämt mig hur jag ska göra :P Är inte direkt rik för tillfället om man säger så.

En rörig och snabb sammanfattning om hur det har gått :)


Max vill ha! Köpa eller inte köpa det är frågan..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0